Поради учням-членам МАН щодо
підготовки на захист
Перед
захистом потрібно:
1. Дізнатися, хто буде в журі (особливо коли
робота має наліт ідеологічності, що часто трапляється в літературознавсті). Не
дражніть журі, воно завжди праве. А от якщо це прихильники тих самих ідей, що в
роботі, вам тільки на користь.
2. Написати виступ відповідно до норми часу. Він має
бути точним і лаконічним. Будьте готові до того, що кількість часу уріжуть
вдвічі, щоб учень не викреслював у судомах потрібне. Краще підготувати два
виступи – стислий та повний, і спробувати їх комбінувати. Кожна теза виступу
повинна мати номер, який збігається в обох варіантах.
3. Вивчити виступ напам’ять (учневі). Листочок
– щонайменше несолідно для юного науковця, а от розповідь – ще один пункт
«піару». Але це має бути не тараторіння визубреного тексту, а свідома мова
впевненої і абсолютно компетентної у власній темі людини.
4. Прочитати вивчений виступ перед дзеркалом вголос
як мінімум тричі. Виявити всі складності вимови і ліквідувати їх. Це передусім
слова, довші за три склади (не намагайтеся вразити іноземними термінами, то
моветон) і речення, довші за півтора рядки. В ситуації підвищеного нервового
напруження спіткнутися можна на рівному місці, а „невимовний” виступ – яма
самому собі.
5. Прорахувати час: на якій хвилині починаються
тези, висновки. Час потрібно рахувати, як у голлівудському бойовику – по
секундах. Краще розповісти швидше, але без тараторіння.
6. Дізнатися, як визначають порядок виступів. Якщо
за алфавітом, а у вашого учня прізвище Яковенко, то після прослуховування 25-ти
учасників журі буде дрімати і навряд чи оцінить виступ.
Виступ
повинен містити:
1. Короткий переказ вступу з усіма його пунктами
(новизна, актуальність, дослідники, предмет, об’єкт, мета тощо).
2. Короткий тезовий виклад змісту. Гасло – „дорожче
себе продати”, тобто розповідати потрібно не про об’єкт дослідження, а про
власні здобутки у розкритті теми: що зробив учень? що нового він відкрив? які
перспективи?
3. Короткі висновки.
Під час виступу: не
хвилюватися, дивитися в очі колегам і журі. Говорити коротко і впевнено.
Пам’ятати, що більше семи речень людська пам’ять не опрацьовує, тому кожна
думка має вміститися в цей об’єм. Не боятися збитися – текст виступу має лежати
перед очима й учневі пробачать заглядання туди. Звернути увагу на фрази, що
членують виступ і активізують увагу: „як показало дослідження”, „коротко
повторимо хід думки”, „підіб’ємо висновки” тощо.
Типові
труднощі:
[!] Журі, яке спить. Якщо виступ уже 20-й і далі –
навряд чи вас почують повністю. Для протидії запасіть кілька „будильників” –
прийомів активізації уваги журі та залу. Це можуть бути музична демонстрація,
сценічна декламація учня. Його завдання – розбудити всіх.
Якщо журі починає нудьгувати, то у Вас є ще один
козир „у рукаві” – скорочений варіант виступу. Учень змінює стиль, швидко й
активно закінчує доповідь, – це може поліпшити її емоційний „шлейф”.
[!] Перебивання на кшалт „закінчуйте!” буває,
коли вичерпано ліміт часу, або коли журі вирішило, що треба швидше закінчувати.
І ось фраза пролунала, а доповідач – тільки на середині. Вирішення просте: гучно
лунає сакраментальна фраза: „Отже, зробимо короткі висновки” і в учня є як
мінімум півтори хвилини, коли його слухають. За цей час він повинен встигнути
довести до кінця останню думку (30 секунд = 2 речення) і зробити висновки (1
хвилина = 5 речень).
[!] Технічні проблеми. Треба поставити пісню,
а нема магнітофона чи CD-плеєра тощо. Тому: ніколи не сподівайтеся на проектор
(його або не буде, або електрику вимкнуть, або розетки не такі, або ще щось).
Якщо є графічні ілюстрації, майте на увазі: час розвішування їх на дошці і
знімання, а також відповідна біганина по аудиторії може роздратувати журі, тому
краще обійдіться силою слова. Демонстрація „з рук” виглядає несолідно. Дошки,
до речі, може й не бути (коли виступи відбуваються в залі). Для музики майте з
собою плеєр і маленькі активні комп’ютерні колонки – це застрахує від злого
випадку, а також звеселить. Презентації у PowerPoint – це непогано, але
знову-таки – достатньо дрібнички і все піде шкереберть.
Запитання журі. Їх мета – з’ясувати, чи
насправді учень писав роботу (випадки учительського писання, чи навіть
учительського списування – близько 40-50 відсотків робіт, і журі про це
відомо).
Запитання можна умовно поділити на три групи: до
тексту, методології і списку літератури.
1. Запитання до тексту. Це найчастіше прості
„зачіпки” типу: „що ви маєте на увазі, вживаючи термін…?” І якщо робота під
зав’язку напхана „екзистенціалізмами”, „симулякрами” та „інтенціоналами”,
будьте певні – спитають усе. Більше того, можуть спитати про доречність
вживання термінології. Полюбляють поцікавитися знанням імен та доробків учених,
на яких посилається учень (особливо коли їх багато і вони гучні).
2. До методології. Це питання типу „якими методами
літературознавчого аналізу ви користувалися під час написання роботи?”.
Проінструктуйте учня.
3. Запитання до списку літератури – невичерпне
джерело конфузу учнів і розваги для журі. Не секрет, що більшість списків
містять чимало книжок, яких ні учень, ні вчитель в очі не бачили. І запитання
„наугад”: „а про що йдеться в цьому дослідженні?” згубило чимало здібних юних
науковців. Будьте уважними – не пишіть у списку зайвого, добре вичитуйте.
Особлива увага приділяється правильному оформленню, не полініться тричі його
вичитати.
Для запитань, відповідь на які невідома, є набір
стандартних „відчіпок”: „Цей аспект проблеми не входить до об’єкту
дослідження”, „На жаль, час виступу не дав можливості розкрити це питання, але
воно описане в роботі”, „На жаль, регламентований обсяг роботи не дав можливості
розкрити всі сторони цієї багатогранної проблеми” тощо.
Питання з залу – це найчастіше скромні спроби
„завалити” конкурента. Їх потрібно повертати собі на користь і використовувати
відповідь для точнішого розкриття своїх тез.
Особливу увагу слід звернути на етикет виступу
– від зовнішнього вигляду до формул ввічливості. Нагадаємо: «Високоповажний
пане(і) голово журі, вельмишановні члени журі, шановні керівники команд, любі
колеги! Вашій увазі пропонується дослідження на тему….»; «Дякую за запитання….»,
«Дякую за увагу…» тощо. Взагалі, емоційне враження від виступу – це 49
відсотків оцінки.
Захист
наукової роботи
Захист наукового дослідження – завершальний етап
конкурсу наукових робіт учнів в системі МАН України.
На основі положення «Про проведення
Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідних робіт
учнів-членів Малої академії наук України» під час захисту досліджень
оцінюється:
- аргументоване
доведення наукової проблеми;
- чіткість, логічність,
лаконізм викладення матеріалу;
- загальна
ерудиція і грамотність;
- використання
наукової термінології;
- вільне
володіння матеріалом дослідження;
- культура
мовлення під час виступу;
- повнота,
вичерпність відповідей;
- якість
та доцільність використання наочних матеріалів дослідження (схеми, таблиці,
діаграми, мультимедійний супровід тощо);
- активна
кваліфікована участь у дискусії.
Готуючись
до виступів, у школярів зазвичай виникає низка запитань:
- як
сформулювати ту чи іншу думку, щоб зробити її більш ясною;
- яким
чином розподілити матеріал доповіді;
- як
використати наявні факти й аргументи.
Поради
для доповідачів-членів МАН:
1. Доповідь має бути короткою та чіткою.
2. Завдання доповідача переконати слухачів, довести
свої головні тези.
3. Для вирішення поставленої мети добре подумайте
над таким:
- якою
бачиться вам структура вашого виступу;
- які
думки та почуття хочете ви викликати у слухачів;
- які
прийоми (риторичні запитання, зіставлення фактів, інтонаційні засоби) залучення
уваги слухачів ви використаєте у своїй промові;
- які
приклади з творів літератури чи інших видів мистецтв ви включите у свій виступ;
- стежте за
правильністю мовлення під час виступу, звертайте увагу на плеоназми
(мовленнєва надмірність), тавтологію (повторення спільнокореневих слів),
невиправдане використання вставних зворотів та речень, слів-паразитів,
мовленнєвих штампів.
Готуючи доповідь, слід також
мати на увазі, що за 10 хвилин, що надається під час захисту, в нормальному
темпі можна проголосити 4 – 5 сторінок друкованого тексту (через 1,5
інтервали). Тому варто попіклуватися, щоб вкластися у відведений час.
Одна з важливих проблем
роботи над доповіддю – композиційне оформлення майбутньої промови.
Воно
може містити такі елементи композиції:
- вступ;
- з’ясування
предмета дослідження;
- викладання
матеріалу;
- підтвердження
його конкретними прикладами, фактами;
- висновки.
Доцільно звернути
увагу, що для того, щоб головна думка була
сприйнята правильно і чітко, необхідна своєрідна «підготовка», «входження»
слухачів в тему дослідження, постановка проблеми. Цьому слугує початок доповіді.
Його мета - настроїти слухачів на сприйняття доповіді, оволодіти
увагою аудиторії. Тому розпочинати свій виступ доцільно з звернення
до всіх слухачів, яке може бути представлено у такій формі: «Поважні
члени журі конкурсу-захисту наукових робіт, шановні учні, учителі, усі
присутні! Дозвольте запропонувати вашій увазі основні результати наукового
дослідження на тему: «………».
Слід звернути увагу, що завдання висновків закріпити проголошену думку, зв’язати початок і кінець
виступу, підсумувати висловлене. Наприкінці виступу доречним буде подякувати усім присутнім за увагу.
Успіхів вам!
Немає коментарів:
Дописати коментар